Vijesti

Godišnje izvješće za 2024. godinu (izvod)

Na web stranicama Hrvatskog generalskog zbora objavljeno je cjelovito Godišnje izvješće o radu u 2024. godini i isto je dostupno u izborniku “O nama”, podizborniku “Dokumenti”, skupina “Godišnja izvješća”.

Ovim izvodom navodimo samo ključna postignuća sa zaključkom iz Izvješća.

Godišnje izvješće o radu dokument je s kojim HGZ svojim članovima te korisnicima projektnih aktivnosti, suradnicima, partnerima i široj javnosti predstavlja postignuća u jednoj radnoj godini. U Izvješću su, uz predstavljanje HGZ-a kao udruge, navedena i ostvarena postignuća tijekom 2024. godine te su priloženi i Financijski izvještaj za 2024. godinu te Financijski plan i Operativni plan rada za 2025. godinu.

Tijekom izvještajnog razdoblja članstvo HGZ-a je poraslo na 150 članova od čega 112 redovnih, 21 podupirući i 17 počasnih članova.

ČLANSTVO

Tablica 1. Struktura članstva HGZ-a

Broj članova HGZ-a je u izvještajnom razdoblju, kao i u drugim udrugama, bio podložan određenoj fluktuaciji.  Početkom 2024. godine članstvo HGZ-a je samovoljno napustilo 8 članova da bi do kraja godine pristupilo novih 14 članova, iz čega proizlazi kako je članstvo HGZ-a u 2024. godini poraslo u odnosu na 2023. godinu za 4%.

Grafikon 1. Kretanje članstva HGZ-a od kraja 2018. do 7. studenog 2024. godine

RAD TIJELA HGZ

Rad tijela HGZ-a tijekom 2024. godine odvijao se u skladu s Statutom, Planom rada HGZ-a za 2024. godinu kao i iskazanim potrebama. Kao   najviše tijelo upravljanja HGZ-om koje čine svi redoviti članovi, Sabor HGZ-a je održao dvije sjednice. Prva sjednica je održana 27. siječnja 2024. godine a druga 17. prosinca 2024. godine. Upravni odbor HGZ-a kao izvršno i operativno kolegijalno tijelo HGZ-a održao je tijekom 2024. godine 13 sjednica. Za sve sjednice, u skladu s Statutom, pisani poziv s dnevnim redom šalju se članovima Upravnog odbora 7 dana prije održavanja sjednice. Sve točke dnevnog reda prikazuju se na sjednicama u Powerpoint prezentacijama, a sjednice se snimaju te se za iste vode uredni zapisnici. Na sjednice Upravnog odbora pozivaju se članovi Nadzornog odbora i voditelji funkcionalnih cjelina HGZ-a.

Predsjedništvo HGZ-a održavalo je sjednice po potrebi, a najčešće u prigodi priprema sjednica Upravnog odbora. Na sjednice Predsjedništva pozivani su po potrebi i drugi članovi HGZ-a, najčešće voditelji tijela i funkcionalnih cjelina HGZ-a. Nadzorni odbor HGZ-a održao je tijekom 2024. godine tri sjednice te je na sjednicama Sabora HGZ-a podnosio izvješće o radu s konkretnim prijedlozima.

REALIZIRANE AKTIVNOSTI

Tijekom 2024. godine HGZ je organizirao ili organizirano sudjelovao na 207 aktivnosti, što u prosjeku iznosi 17,25 aktivnosti mjesečno, odnosno HGZ-e je svakih 1,7 dana provodio ili organizirano sudjelovao u provedbi nekih od aktivnosti.

Grafikon 2. Prikaz realiziranih aktivnosti HGZ-a u 2024. godini.

PROJEKTI

Tijekom 2024. godine HGZ je završio 6 projekata koje je otpočeo s provedbom 2023. godine. Razlog prenošenju je što su projekti potpisani sredinom ili na jesen 2023. godine, tako da se njihova realizacija nastavila i tijekom ove, izvještajne, godine.  Tijekom 2024. godine HGZ je dobio još 7 projekata koji su u visokoj fazi realizacije.

Tablica 2. Prikaz projekata HGZ-a u 2024. godini

Kroz provedbu projekata HGZ-e je planski proveo više aktivnosti od čega se izdvaja težišnih 35 projektnih aktivnosti

Tablica 3. Prikaz težišnih projektnih aktivnosti tijekom 2024. godine

TEMATSKA SUSTAVNA PODRŠKA NACIONALNE ZAKLADE ZA RAZVOJ CIVILNOG DRUŠTVA

Predsjednik HGZ je otpisao je u prosincu 2023. godine Sporazumu o provedbi aktivnosti „Značaj osposobljavanja mladih za samozaštitu i obranu zemlje“ u okviru Tematske sustavne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva.   U skladu s potpisanim Sporazumom HGZ-e je tijekom 2024. godine realizirao sve planske aktivnosti, od kojih se izdvajaju:

  • Uvodno predavanje
  • Konferencija
  • Okrugli stol
  • Rasprava fokus grupe
  • Anketno istraživanje i
  • Organizacija i provedba javne rasprave

U provedbi aktivnosti Temeljne sustavne podrške HGZ-e je ostvario suradnju s Saborskim odborom za obranu, sastavnicama  Sustava domovinske sigurnosti, vladinim tijelima i institucijama, akademskom zajednicom, branitelsjkim udrugama, neovisnim stručnjacima  i zaintersiranom javnošću. Nakon provedenih aktivnosti izrađeni su konkretni zaključci s preporukama i dostavljeni Nacionalnoj zakladi za razvoj civilnog društva.

ZAKLJUČAK

Hrvatski generalski zbor se na temelju prihvaćenog  izbornog programa na Skupštini (Saboru) već treću godinu mandata aktualnog vodstva snažno razvija po pitanjima organizacije, rasta članstva, suradnje s drugim organizacijama civilnog društva, ustanovama i institucijama Republike Hrvatske, akademskom zajednicom te neovisnim stručnjacima kao i po pitanju planiranih i  realiziranih aktivnosti.

Najveća snaga HGZ-a je njegovo ime kao i neprocjenjivo iskustvo, znanje, i domoljublje njegovih članova iskazano kroz povijesni doprinos u stvaranju i obrani Republike Hrvatske. Članovi HGZ-a su upravo u tim, za hrvatsku državu sudbonosnim vremenima, dali izniman doprinos vršeći najviše upravne, stožerne i zapovjedne dužnosti u Hrvatskoj vojsci tijekom Domovinskog rata i u poraću, te obnašajući istaknute dužnosti u najvišim zakonodavnim, sudskim i izvršnim tijelima Republike Hrvatske.

Obzirom na navedeno ne mogu se zanemariti indikatori koji su upućivali na organizirane pokušaje pojedinaca ali i grupa, među kojima i onih nejasnih i krajnje upitnih namjera, koji su planirale preuzeti ugled i  utjecaj HGZ-a te ga  instrumentalizirati u osobne, usko partikularne pa i zloćudnije ciljeve.

Demokratsko društvo počiva na tri sektora: javnom (država), privatnom (tržište) i građanskom (civilni ili „treći“ sektor), a preko HGZ-a se u dobroj mjeri zrcali nerazumijevanje dijela javnosti o ulozi braniteljskih udruga u  demokratskom društvu. Braniteljske udruge, među kojima i HGZ[1], su organizacije civilnog društva, odnosno udruge u koje se dragovoljno udružuju građani (branitelji), i za razliku od političkih stranaka nisu osnovane (registrirane) radi sudjelovanja u natjecanju za političku vlast i radi obavljanja javnih poslova. HGZ nije, i ne želi se ponašati kao politička stranka, jer za to nema izborni legitimitet ni legalitet  hrvatskog naroda. HGZ ima svojevrsni legitimitet na temelju izvršenih zadaća i uloge koju su njegovi članovi imali u stvaranju i obrani hrvatske države, a taj i takav legitimitet nitko nema pravo kompromitirati, naročito ne u svrhe  dnevno političkih obračuna. Upravo zbog tog pojedini mediji, političari, pojedinci upitnih motiva i namjera kao i nekolicina novinara koji su zanat ispekli u vremenima kad  su prije svega bili društveno politički radnici, moraju shvatiti i prihvatiti činjenicu kako HGZ nije SUBNOR[2], niti politička stranka, a još manje  skup povodljivih neznalica čije će istupe u javnosti kao i aktivnosti koje će provoditi, oblikovati upravo oni, u skladu s tko zna čijim ciljevima, interesima i uputama.

I ovom prigodom podsjećamo kako je Člankom 6. Zakona o udrugama zajamčena neovisnost rada udruga.[3]  Također moraju shvatiti i prihvatiti činjenicu kako oni ne mogu, niti će, odlučivati tko će biti primljen u članstvo HGZ-a. O tom će u skladu s Statutom, odlučivati jedino i isključivo, za to nadležna tijela HGZ-a.

Unatoč tome što je osnovan i djeluje po Zakonu o udrugama HGZ je definitivno po broju aktivnosti i temama koje stavlja na dnevni red prešao okvire udruge i postaje svojevrsni hibrid između udruge i ustanove. To  pred HGZ na ovom stupnju organizacije nameće izazove daljnjeg razvoja s realno moguća dva rješenja. Prvi je vraćanje u format klasične braniteljske udruge uz radikalno smanjenje broja aktivnosti i stavljanje težišta na druženje i obilježavanje događaja i obljetnica iz Domovinskog rata. Druga inačica je, već transformirani HGZ, razvijati u pravcu moguće ustanove koja bi uz financiranje iz budžeta, postala svojevrsno savjetodavno tijelo Vladi po pitanjima sigurnosti i obrane te po pitanjima branitelja.

Obzirom na navedeno, a raščlanjujući subjektivne slabosti i objektivne okolnosti koje su tijekom izvještajnog razdoblja utjecale na rad HGZ-a, u idućoj 2025. godini težište rada će se usmjeriti prema:

  • Poboljšanju strateškog komuniciranja.
  • Smanjenju broja aktivnosti  s koncentracijom na one strateške razine.
  • Potpunoj afirmaciji Hrvatskog generalskog kluba „Gojko Šušak“
  • Daljnjem distanciranju i odmaku od politizacije, dnevne politike i strančarenja

HGZ će kao pouzdan i vjerodostojan partner hrvatskoj državnoj politici u idućem razdoblju, uz potporu članstva, učiniti dodatne napore kako bi  postao još poštovanija i uvaženija institucija umirovljenih hrvatskih generala i admirala te visokih vojnih zapovjednika.


[1] Hrvatski generalski zbor je braniteljska, dragovoljna, nevladina, nestranačka, stručna udruga čiji članovi  poštuju  statut  i  druge  akte  HGZ-a i  udružuju  se  radi  zaštite i   promicanja zajedničkih interesa i ciljeva, a bez namjere stjecanja dobiti.

[2] Jedna od pet društveno-političkih organizacija u bivšoj SFRJ

[3] „Djelovanje udruge temelji na načelu neovisnosti, što znači da udruga samostalno utvrđuje svoje područje djelovanja, ciljeve i djelatnosti, svoj unutarnji ustroj i samostalno obavlja djelatnosti koje nisu u suprotnost s Ustavom i zakonom“.

Krešimir KašparGodišnje izvješće za 2024. godinu (izvod)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)